Moeder-zoon dagje

11 augustus 2017 - Kandy, Sri Lanka

Na een heerlijke en rustige nacht lekker rustig aan wakker geworden. Jim en ik gaan vandaag met z'n tweetjes op pad. Mikki is nog niet genoeg aangesterkt om een dagje op pad te gaan. Het gaat bij haar toch langzamer dan bij Jim en mij. Maar dat komt ook omdat zij niet zoveel reserve heeft en ze eet moeilijk. Daar gaan we vandaag wel even iets aan doen. Jim en ik pakken eerste een tuktuk naar de botanische tuinen. Het heeft de hele ochtend geregend dus het is nog heerlijk koel. Deze tuin, zoals velen is aangelegd op bevel van een koning. Het ziet er echt prachtig uit. Heel erg divers en goed te belopen. Er staat ook veel bomen en planten uit andere tropische landen. En deze tuin staat bekend om bepaalde bomen met reuzenvleermuizen. Dit is echt bizar. We hebben meerdere bomen gezien met deze vleermuizen. En het zijn er veel , heeeeeel erg veel . En ze zijn groot , heeeeeel erg groot. Nog een srilankeze cornetto gescoord. Na denk ik anderhalf uur gewandeld te hebben , hebben we wel genoeg natuur gezien. Op naar de cultuur. We gaan de tempel van de tand bezoeken. De tempel van de tand is de belangrijkste tempel van sri lanka en één van de belangrijkste tempels voor het boedishme. In deze tempel ligt één van de drie overgebleven tanden van boedha. De andere liggen in India en in Thailand. De tempel was gebouwd in de paleizencomplex, er werd geloofd dat degene die in bezit was van de tand , zou heersen over het land. Drie maal daags worden er door monniken rituelen uitgevoerd en de tand word zelfs op woensdag ritueel gewassen. Één keer per dag gaat er een luikje open en kan je het doosje met daarin de tand zien. Maar dan kan je over de hoofden lopen. Daar hebben Jim en ik geen behoefte aan. Het is gewoon indrukwekkend al die mensen. En de tempels zijn echt prachtig en indrukwekkend. Na een klein uurtje rodgewandeld te hebben heeft jim er wel genoeg van. En begrijpelijk. Ik was het liefste in een hoekje in de tempel gaan zitten en al die mensen willen observeren en willen luisteren naar al die mooie boedhistische liederen.  De rust die in een boedhistische tempel heerst dat is echt wat mij betreft de ultieme rust. Na de tempel hebben jim en ik nog een armbandje voor mikki gekocht. Ik heb mezelf ook verwend met een armbandje voor 40 cent. Jim en ik hebben zware behoefte aan wat vocht . Tegenover de tempel ligt het welbekende Queens hotel. Het is oudhistorisch  koloniaals hotel. Vraag me even niet waarom. Het is echt vergane glorie, ze doen nog hard hun best op het high class eruit te laten zien. Met handschoentjes aan en de tafelkleedjes maar het is echt vergane glorie. Maaaaaaar ze hebben wel cappucino. Yes. Daar hadden we wel behoefte aan na al deze sightseeings. En hij was echt lekker. Na de koffie een tuktuk terug naar het hotel genomen. Even wat gekkigheidjes. We hebben de srilankeese Guido Weijers op een reclamebord gezien. Jim geloofde heel even dat het Guido echt was. Opeens zag ik een gigantisch verkeersbord staan met verboden te claxoneren erop. Dat bleek dus voor het ziekenhuis te zijn. Wel een goeie als iedereen er zich aan houdt.

Terug in het hotel aangekomen zaten mikki en Dé een spelletje te spelen. Jim en ik hebben ons verhaal gedaan en Mikki oogt weer iets beter. We zouden morgen een lange treinreis voor de boeg hebben, maar hebben toch besloten om het eerste stuk met een auto te doen enhet laatste stuk met de trein. Dit is ook het mooiste stuk. Nog geluierd en wat spelletjes gedaan en om acht uur weer heerlijk gegeten. Wat gaan we deze plek weer missen. De eigenaresse is ook zo ontzettend lief en attent. Echt een super gastvrouw.

1. Ma Hillie.:
    14 augustus 2017
    Jammer voor Mikki dat ze nog niet is opgeknapt jullie genieten echt zo te horen.Als ik het goed begrijp gaan jullie om de paar dagen verkassen naar een andere plaats.Is het bij jullie ook zo warm als zo als ik het begrijp in zuid Frankrijk en Spanje,ik hoop het niet voor jullie.Hier is het al een paar dagen aangenaam 20 -21graden. Maar er komt weer een depressie deze kant op.De zomer loopt zoetjesaan op zijn einde.Dus geniet nog van jullie vakantie.xxxxxxxxxxxxx voor allemaal.
  2. Hillie mol:
    14 augustus 2017
    Het is hier wisselend ma. Van gevoelstemperatuur 45 graden tot nu ongeveer 25 graden. Met Mikki gaat het weer super. Die heeft vandaag weer ouderwets veel gegeten . Vanavond spagetti en vanmiddag een chocolade taartje en vanmorgen twee pannenkoeken . Wij verhuizen elke drie dagen naar een andere plek . We genieten met volle teugen . Het is hier echt geweldig . We zitten nu in een boomhut en morgen gaan we kamperen naast een natuurpark . Daarna gaan we vier dagen relaxen aan het strand . Dikke kus knuffel van ons xxxxxx