Olifanten, olifanten en nog meer olifanten.

16 augustus 2017 - Udawalawa, Sri Lanka

We hebben allemaal een soort van niet lekker geslapen. Matras te zacht, we zijn echt gewend geraakt aa de aziatische harde matrassen. Te zachte kussens etc etc. Dus dat we er om half zes uitmoeten is geen regelrechte drama. We gaan vanmorgen op olifantensafari. In Sri Lanka zijn heel veel natuurparken waar je wilde dieren kunt spotten. Het park waar we vandaag naartoe gaan is giga groot en echt gegarandeerd dat je olifanten gaat zien. We krijgen voordat we weg gaan nog koffie en thee en wat koekjes. Dit keer hebben we een superdeluxe jeep . Als we aankomen bij het park zien we dat we niet de eerste zijn. Maar daar komen we later achter we hebben denk ik de allerbeste chauffeur die we hadden kunnen wensen. Iedereen ging naar links , hij ging naar rechts. De chauffeurs hebben ook onderling contact met elkaar. Binnen vijf minuten was het gelijk raak. Links en rechts olifanten. Dit park is echt heeeeeel anders dan het vorige park wat we bezocht hebben. Veel natuur, veel bomen en heeeeel erg veel verschillende vogeltjes. Wat is het hier prachtig , en helemaal met het ochtendlicht. We rijden verder en zien een soort vn meer met wilde buffels. Deze zijn in het wild echt levensgevaarlijk weet onze driver te vertellen. Nooit geweten. Als we goed kijken zien we op gepaste afstand van de buffels een krokodil. Wauwwww en nog één. Ze liggen echt op de loer. Ze proberen altijd de zwakste te pakken , dus de kleintjes. Alleen worden die goed beschermd door de andere buffels. Eigenlijk zijn alle olifanten die je in de parken ziet moeders met jong. Waar de mannetjes zijn is me nog steeds niet duidelijk. Op een gegeven moment zie we echt een grote olifant links van ons.. ja hoor een mannetje. Wauw wat is die groot. Opeens zegt mikki , kijk rechts een moeder met twee kleintjes. En dn gebeurt het meest bizarre. Het mannetje komt recht op ons aflopen. Gewoon door blijven ademen en rustig blijven. We kunnen hem als we willen aanraken. Iedereen is en blijft rustig. Hij loopt tussen onze jeep en de jeep erachter naar zijn vrouwtje en kindjes toe. Alles staat op film , dus bewijs hebben we. Wat was dit gaaf. Iedereen is onder de indruk. Wat een prachtig mooie beesten zijn het toch. We rijden weer verder en zien nog meer olifant van afstand en opeens stop de chauffeur. Jakhals jongen. Wowwwww we hebben echt een lot uit de loterij. Er zitten er echt maar een paar dus we hebben echt mazzel en je ziet ze echt zelden. We zien echt de meest bizarre vogeltjes. Wat is dit een belevenis. We komen ook geen jeeps tegen en als we er al een paar tegenkomen dan gaat onze chauffeur de andere kant op. Topper . Opeens zien we een jeep stil staan . Dit betekent olifanten. En ja hoor onder een boom staat moeders met twee kleintjes. De motors van de jeeps gaan altijd gelijk uit. Dus die stilte is echt heerlijk. Als er meerdere jeeps aankomen vind moeders het genoeg en loopt ze samen weg met haar kroost. Ook weer zo'n prachtig gezicht. Na drie en half uur houden we het voor gezien. Dit gaan we nooit meer vergeten. Terug op de camping staat ons ontbijt klaar. We vallen aan want we gieren van de honger. Ik duik darna nog even mijn bed in. Dé valt in de bank in slaap en de kids chillen op hun manier. S'middags nog een potje gepest. Omdat we er maar geen genoeg van krijgen gaan we om zes uur naar een olifanten opvang toe. Hier zitten met name baby olifanten . Deze zijn verstoten of hebben hun moeder verloren. Ze worden hier een tijd opgevangen en na een paar jaar gaan ze op zoek naar een kudden waar ze kunnen aansluiten. Vier keer per dag worden ze gevoerd en mogen er bezoekers binnen komen. Je staat op een soort van perron en kijkt uit over een stukje land. Er lopen twee olifantjes rond als we aankomen. Ik had gemengde reviews gelezen dus davht eigenlijk dat dit het was. Maar in ene komen er in de verte wel veertig olifantjes angelopen. Ze worden in groepjes van vijf binnengelaten en krijgen dan bij een soort van station melk in hun bekje. Één olifantje is zooooo ondeugend. Hij gaat bij elke volgende groep terug om het weer te proberen om meer melk te krijgen. Het is echt hilarisch. Wat ook echt te schattig is is om die kleine olifantjes te zien rennen. Je zou e zo mee willen nemen. Ze eten en drinken nog wat een een soort aangelgd meertje en dan na een klein uurtje is het afgelopen. Wat was dit gaaf en wat onwijs goed werk doen deze mensen. Moe maar voldaan gaan we weer terug. Lekker eten en we liggen er vroeg in. Morgen pas om negen uur ontbijten en om half elf vertrekken we weer. Dus lekker rustig aan doen. Om negen uur gaat bij iedereen het lichtje uit. Wat een superdag was dit weer.

1. Esther:
    20 augustus 2017
    Hallo allemaal,
    Zojuist lekker met een kopje koffie erbij jullie reisverslagen van de afgelopen dagen gelezen. Wat een prachtige reis zijn jullie toch aan het maken. En wat een mooie foto's allemaal. Ik hoop dat alles goedgaat met je been en de magen van iedereen..dat is even iets minder fijn. Maar dat vergeet je snel weer..geniet nog lekker van al het mooi's daar. Wij genieten hier ook enorm in Frankrijk! Wat is vakantie samen vakantie vieren toch fijn! Dikke kus aan iedereen.
  2. Margot:
    21 augustus 2017
    Het lijkt wel Afrika jongens: apen, buffels, krokodillen en olifanten! Mazzelaars. Wij waren in een NP met 700 olifanten, maar hebben er denk ik hoogop 10 gezienHet is winter dus de olifanten verstoppen zich in hoge struiken. En dat aapje, dat bij Mikki op haar arm zit, ik snap dat mikki daar heel gelukkig van werd. Klinkt echt super Sri Lanka! Wie weet komen wij daar ook nog eens. Geniet nog met volle teugen, liefs Margot